HSL taivutti ikiaikaisen viestin hulvattomaksi hittibiisiksi

Haaste

HSL menetti lisääntyneen liputta matkustamisen vuoksi noin 15–25 M euroa vuodessa. Taustalla oli tarkoituksellista liputtomuutta, unohduksia, tiedonpuutetta ja väärinkäsityksiä. HSL halusi tehdä liputta matkustamista näkyväksi oivaltavalla ja kiinnostavalla tavalla sekä opastaa lipun ostamisessa. Samalla haluttiin lisätä arvostusta lipuntarkastajia kohtaan ja tuoda esiin heidän tehtävänsä liputta matkustamisen ehkäisemisessä sekä kohtuuhintaisen joukkoliikenteen mahdollistamisessa. 

Ratkaisu

Konseptoimme HSL:n ja lipuntarkastajien kanssa Liputtomasti selityksiä -some- ja digiscreenkampanjan, jonka keskiöön nostettiin tarkastajien kuulemat aidot selitykset lipun puuttumisesta. Kalevauva.fi-yhtye loi selityksistä kappaleen, joka herätettiin eloon lipuntarkastajien kanssa Liputtomasti selityksiä-videolla.

Kaiku keräsi selitykset tarkastajiltasuunnitteli kampanjan visuaalisen ilmeenkontaktoi Kalevauvankirkasti ydinviestit sekä 
antoi konseptilla ja kampanjasuunnitelmalla suuntaviivat kampanjavideon ja -verkkosivunsomekampanjan ja mainonnan toteuttamiseen. HSL vastasi kampanjan, videon, mediaviestinnän ja markkinoinnin toteutuksesta Kalevauvan ja muiden kumppanien kanssa.

Kampanja näkyi alkuvuodesta 2023 joukkoliikenteen diginäytöillä sekä HSL:n ja Kalevauvan somekanavissa.

Tulokset

Kampanja tavoitti laajasti ja herätti keskustelua – ja kommentoinnin sekä tarkastajien saaman positiivisen palautteen perusteella onnistui myös tavoitteessaan tuoda lipuntarkastajien työtä esiin humoristisella, mutta arvostavalla tavalla. Video nousi HSL:n YouTube-kanavan ylivoimaisesti tavoittavimmaksi videoksi*. Kampanja sai ansaittua näkyvyyttä myös Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa, paikallislehdissä, Soundissa sekä MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. HSL ja lipuntarkastajat olivat hyvin tyytyväisiä kampanjaan ja sen tuloksiin, ja videolla esiintyneet lipuntarkastajat kertoivat saaneensa laajasti kiitosta hauskasta ja oivaltavasta kampanjavideosta. Käyttäytymistä ei korjata hetkessä, mutta osuimme maaliimme: yhteiseen kiinnostavuushermoon.

Lue yhteistyöstä lisää blogistamme!

 

*Video 10/2023:

  • 605 000 katselua
  • 1600 tykkäystä
  • 200+ kommenttia, valtaosa positiivisia
  • km. Katseluaika jopa 59 %