HSL taivutti ikiaikaisen viestin hulvattomaksi hittibiisiksi
Haaste
HSL menetti lisääntyneen liputta matkustamisen vuoksi noin 15–25 M euroa vuodessa. Taustalla oli tarkoituksellista liputtomuutta, unohduksia, tiedonpuutetta ja väärinkäsityksiä. HSL halusi tehdä liputta matkustamista näkyväksi oivaltavalla ja kiinnostavalla tavalla sekä opastaa lipun ostamisessa. Samalla haluttiin lisätä arvostusta lipuntarkastajia kohtaan ja tuoda esiin heidän tehtävänsä liputta matkustamisen ehkäisemisessä sekä kohtuuhintaisen joukkoliikenteen mahdollistamisessa.
Ratkaisu
Konseptoimme HSL:n ja lipuntarkastajien kanssa Liputtomasti selityksiä -some- ja digiscreenkampanjan, jonka keskiöön nostettiin tarkastajien kuulemat aidot selitykset lipun puuttumisesta. Kalevauva.fi-yhtye loi selityksistä kappaleen, joka herätettiin eloon lipuntarkastajien kanssa Liputtomasti selityksiä-videolla.
Kaiku keräsi selitykset tarkastajilta, suunnitteli kampanjan visuaalisen ilmeen, kontaktoi Kalevauvan, kirkasti ydinviestit sekä
antoi konseptilla ja kampanjasuunnitelmalla suuntaviivat kampanjavideon ja -verkkosivun, somekampanjan ja mainonnan toteuttamiseen. HSL vastasi kampanjan, videon, mediaviestinnän ja markkinoinnin toteutuksesta Kalevauvan ja muiden kumppanien kanssa.
Kampanja näkyi alkuvuodesta 2023 joukkoliikenteen diginäytöillä sekä HSL:n ja Kalevauvan somekanavissa.
Tulokset
Kampanja tavoitti laajasti ja herätti keskustelua – ja kommentoinnin sekä tarkastajien saaman positiivisen palautteen perusteella onnistui myös tavoitteessaan tuoda lipuntarkastajien työtä esiin humoristisella, mutta arvostavalla tavalla. Video nousi HSL:n YouTube-kanavan ylivoimaisesti tavoittavimmaksi videoksi*. Kampanja sai ansaittua näkyvyyttä myös Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa, paikallislehdissä, Soundissa sekä MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. HSL ja lipuntarkastajat olivat hyvin tyytyväisiä kampanjaan ja sen tuloksiin, ja videolla esiintyneet lipuntarkastajat kertoivat saaneensa laajasti kiitosta hauskasta ja oivaltavasta kampanjavideosta. Käyttäytymistä ei korjata hetkessä, mutta osuimme maaliimme: yhteiseen kiinnostavuushermoon.
Lue yhteistyöstä lisää blogistamme!
*Video 10/2023:
- 605 000 katselua
- 1600 tykkäystä
- 200+ kommenttia, valtaosa positiivisia
- km. Katseluaika jopa 59 %