Tutkimuksella tietoa Kopioston viestintäosaamisen tasosta ja vauhtia kehittämistyöhön

Haaste 

Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto oli nostanut viestintäosaamisen yhdeksi strategiseksi kehittämishankkeekseen. Taustalla vaikuttivat luovan alan murros ja haasteet. Miten viestintää tehtäisiin mahdollisimman vaikuttavasti eri kohderyhmille aina korvauksen saajista poliittisiin päättäjiin?  

Kopiosto pyysi Kaiun sisaryritys Vastakaiun apuun koko organisaation viestintäosaamisen nykytilan selvittämiseksi. Asiantuntijoiden viestintää haluttiin kehittää näkyvyyden ja vaikuttavuuden nostamiseksi. Painopiste oli ulkoisessa viestinnässä, mutta ensin oli tiedettävä, mikä osaamisen lähtötaso on.  

Ratkaisu 

Viestinnän nykytilaa päätettiin kartoittaa sisäisellä tutkimuksella, jonka toteuttamisesta vastasi Vastakaiku. Koska jokainen organisaation jäsen viestii, koko henkilöstö kutsuttiin mukaan tutkimukseen. Kyselyitä räätälöitiin kaksi: toinen henkilöstölle ja toinen johtoryhmälle. 

85 % Kopioston henkilöstöstä vastasi kyselyyn. Aiheen merkityksestä henkilöstölle kertoo esimerkiksi se, että avoimiin kysymyksiin vastattiin aktiivisesti ja kattavasti. 

Koko henkilöstöä koskettanut mittaus antoi hyödyllistä tietoa vahvuus- ja kehittämisalueista sekä asenteista viestintäosaamisen kehittämistä kohtaan. Vahvuuksina henkilöstö mainitsi helposti lähestyttävän ja positiivisen äänensävyn sekä someviestinnän. Kehitettävää nähtiin esimerkiksi sisäisissä prosesseissa, jotka koettiin osin raskaiksi. Alan monimutkaisista aiheista selkeästi ja ymmärrettävästi viestiminen oli myös yksi havaittu kehityskohde. 

Tulokset 

Tulokset käytiin johtoryhmän kanssa keskustellen läpi. Tulokset avasivat silmiä siitä, missä kohdissa organisaatiolla on viestinnän osaamisessaan kehitettävää ja kiinnostavia mahdollisuuksia. Keskustelutilaisuus auttoi muodostamaan yhteisen näkemyksen tärkeimmistä löydöksistä ja niiden pohjalta tehtävistä toimenpiteistä. Samalla johtoryhmä sitoutui tärkeäksi tunnistettuun kehittämishankkeeseen. 

Tutkimustulosten pohjalta Kopiosto rakensi toimenpidepolun tiekartaksi eteenpäin. Tutkimus onnistui lähtötilanteen kartoituksena ja toi vahvistusta sille, mitä ulkoisen viestinnän kehittämiseksi kannattaa osaamispuolella seuraavaksi tehdä. Tutkimus toi arvokasta tietoa päätöksenteon tueksi.  

 

Näin asiakas kommentoi yhteistyötä: 

”Tutkimustiedon pohjalta kehittämistyö on hedelmällisempää, kun päätökset pohjautuvat dataan. Selvitys auttoi meitä tunnistamaan tärkeimmät kehityskohteet ja sitouttamaan johtoa tähän strategisesti tärkeään kehittämistyöhön. Vastakaiun kanssa oli helppo työskennellä. He saivat nopeasti kiinni meidän toiveistamme ja osasivat tuoda strategisen tason osaamistavoitteitamme konkretiatasolle kyselyyn.” 

– Kopioston johtava viestintäasiantuntija Iina Saarinen 

 

Kaipaatko tutkimustietoa viestintätyön tueksi?
Ota meihin yhteyttä!