Pirkanmaan ELY-keskus halusi tehdä tuottajavastuun tunnetuksi ja näkyväksi yritysten keskuudessa

Haaste

Pirkanmaan ELY-keskus tarvitsi tukea tuottajavastuun viestintään ja halusi tehdä aihetta tunnetuksi yritysten keskuudessa, jotka ovat velvollisia hoitamaan jätehuollon tuottajavastuun. Jätelain muutosten takia tuottajavastuu laajeni koskemaan useita uusia tuoteryhmiä ja toimijoita, mikä toi tuottajavastuun piiriin kymmeniätuhansia uusia yrityksiä.

Ratkaisu

Toteutimme Tuottajavastuun viestinnän kehittämishankkeen kesä–joulukuussa 2023. ELY-keskuksen kanssa järjestämämme asiantuntijatyöpajan pohjalta tiivistimme ydinviestit ja loimme tuottajavastuu-tunnuksen, visuaalisen ilmeen, infograafit (2 kpl), sosiaalisen median kuvat ja julkaisusisällöt (16 kpl) sekä animaatiot (5 kpl). Kaikki materiaalit tehtiin saavutettaviksi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tehokkaiden työkalujen ja toimintamallien löytämiseksi järjestimme Pirkanmaan ELY-keskuksen ja tuottajayhteisöjen kanssa yhteisen työpajan, jonka pohjalta suunnittelimme ja kokosimme kattavan viestinnän työkalupakin.

Tulokset

ELY-keskus oli hyvin tyytyväinen yhteistyöhön ja halusi toteuttaa somekampanjan huhtikuussa 2024. Suunnittelimme Meta- ja LinkedIn-kanavien orgaaniset ja mainossisällöt sekä toteutimme somekampanjan mainostukset. Kampanjan sisältöjen jakamiseen osallistuivat myös tuottajayhteisöt ja muita kumppaneita. Hankkeen animaatio esitettiin YLE1-kanavalla yleishyödyllisenä tietoiskuna.

He saivat somekampanjasta ja sen sisällöistä paljon positiivista palautetta. Mainoskampanja somessa tavoitti yli 312 000 kohderyhmästä ja animaatioita katsottiin yli 42 000 kertaa. Kampanja-animaatio YLE TV1-kanavalla tavoitti yli 1,2 miljoonaa suomalaista.