Näin Rakli nousi median luottokommentoijaksi

 

Haaste

Kiinteistö- ja rakentamisala heijastaa koko kansantalouden tilaa, ja siksi alan edustajilla on painoarvoa mediassa. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli halusi terävöittää profiiliaan markkinatiedon asiantuntijana ja tuoda alan näkökulmia julkiseen keskusteluun.

Rakli sai ensimmäisen pääekonomistinsa keväällä 2024. Tämä ja alasta lisääntynyt uutisointi antoivat hyvän lähtökohdan rakentaa hänestä ja muista asiantuntijoista luottokommentoijia, joilta toimittajat saavat aina näkemyksiä ja mielipiteitä.

Ratkaisu

Kaiun ja Raklin yhteistyö käynnistyi kesällä 2024. Päätavoitteiksi asetimme Raklin aseman vakiinnuttamisen luotettavana markkinatiedon tuottajana, pääekonomisti Julia Ruotsin nostamisen median luottokommentoijaksi sekä yleisesti toimittajasuhteiden vahvistamisen.

Aihealueiden määrittämisen jälkeen sovitimme mediatyön viestinnän vuosikalenteriin, johon lisäsimme Raklin uudistetut suhdanne- ja markkinakatsaukset. Niistä johdettuja uutiskulmia veimme mediaan tilaisuuksissa ja asiantuntijoiden tapaamisissa.

Pääekonomistille järjestimme tapaamisia sekä alan kehityksen taustoittamiseksi että ajankohtaisista aiheista. Erityistä huomiota kiinnitimme aluelehtien toimittajien palvelemiseen.

Tulokset

Työn mittareiksi oli määritelty kasvu haastattelupyyntöjen määrässä sekä Raklin näkyvyydessä medioissa.

Julia Ruotsin ja muiden Raklin asiantuntijoiden haastattelut yleistyivät vuoden mittaan, ja Raklin katsaukset nousivat esiin laajasti medioissa – usein tärkeimmissä talous- ja uutismedioissa, kuten Kauppalehdessä, Helsingin Sanomissa, MTV:n kymmenen uutisissa ja Huomenta Suomessa sekä Ylen uutisissa.

Keväällä 2025 mediaosumien kokonaistavoittavuus oli nelinkertaistunut keväästä 2024.

Toimittajien palautteen mukaan he pitävät Raklia entistä selkeämmin datalähtöisenä tiedonlähteenä. Lisäksi he ottavat nykyisin myös enemmän yhteyttä suoraan Raklin asiantuntijoihin.

 

Näin asiakas kommentoi yhteistyötä:

”Tiimimme on saanut rinnalleen Kaiun loistavat viestinnän ammattilaiset. Heidän briljantti osaamisensa, ahkeruutensa ja kyky tunnistaa kiinnostavia juttuaiheita ovat olleet meille kullanarvoisia. He ovat olleet sparraajia, näkökulmien haastajia ja välillä myös väsymättömiä työmyyriä. Yhteistyömme on ollut mutkatonta, aidosti innostavaa ja todistetusti tuloksellista”, sanoo Raklin viestintäjohtaja Susanna Aula.

 

Kaipaatko tukea mediaviestintään?
Ota meihin yhteyttä!