Palkittu RuokaTutka-hanke kannustaa lapsia terveellisten ruokavalintojen pariin

Haaste

Suomi saa Euroopan unionilta koulumaito- ja kouluhedelmätukia, joiden avulla tuotteita tarjotaan kouluissa. Ruokavirasto kilpailutti koulujakelujärjestelmään liittyvät viestintätoimet. Toimien tavoitteena on edistää kasvisten ja maidon käyttöä sekä kannustaa lapsia terveellisten ruokavalintojen ja ruuan alkuperän pariin.

Ratkaisu

Koordinoimme usean kumppanin yhteistä RuokaTutka-hanketta vuosina 2018–2026. Konseptin, visuaalisen ilmeen, graafisten elementtien, markkinointisuunnitelman ja verkkosivusisältöjen lisäksi suunnittelemme ja toteutamme monipuolisia sisältöjä verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. Monipuolisen oppimisen tueksi on suunniteltu ja tuotettu erilaisia digitaalisia materiaaleja, kuten verkkopelejä ja -testejä, oppimisympäristöjä, äänisatuja, MOK-kokonaisuuksia, tehtäväideoita ja videoita.

Tulokset

RuokaTutkan lukuvuodet 2020–2023 olivat tulosten valossa erittäin onnistuneet. Verkkosivut, markkinointiviestintä ja suusta suuhun kulkenut tieto siivittivät Ruokatutkan tulosluvut uusiin ennätyksiin. Ruokatutka.fi-sivulla oli yhteensä 735 000 sivukatselua. RuokaTutkan Facebook- ja Instagram-kanavat tavoittivat yli 1,3 miljoonaa käyttäjää. Vaikuttajayhteistyöt saavuttivat yli 641 000 katselukertaa. RuokaTutka-juliste oli noin 5 800 päiväkodin tai koulun seinällä eli yli 820 000 lapsen ja nuoren ympäristössä.

RuokaTutka-hanke voitti vuoden 2021 Finnish Comms Awards -kilpailun julkishallinnon ja järjestöjen kategorian.