Avointa ja monikanavaista sisäistä viestintää integraation tueksi

Haaste

Scandic osti Restelin hotellitoiminnan kesällä 2017 ja nousi Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi. Scandicin Suomen yhtiö on viimeisten vuosien aikana onnistunut parantamaan henkilöstön työtyytyväisyyttä ja palvelualalla tärkeää asiakaskokemuksen laatua. Suomen organisaatio oli noussut konsernin parhaaksi paitsi kannattavuudessa, myös asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä. Tavoitteena oli nousta markkinoiden ykköseksi myös asiakkaiden mielissä. Uudelleenbrändäysmatka ulottui ympäri Suomea ja kosketti tuhansia ihmisiä hotellien työntekijöistä asiakkaisiin.

Integraation yhteydessä Scandic-hotelliketjuun liittyi 35 Cumulus-hotellia sekä joukko pienempiä hotellibrändejä. Projektin päätteeksi yhteensä 70 Scandic-hotellia operoi 31 paikkakunnalla.

Ratkaisu

Olimme mukana mittavassa integraatioprosessissa kehittämässä avointa ja monikanavaista sisäistä viestintää. Pelkkä logon vaihtaminen ei riitä arvojen ja toimintamallien jalkauttamiseen. Brändimielikuvan parantaminen keskellä integraatiota vaatii yhtä vahvaa panostusta niin sisäiseen kuin ulkoiseen kampanjaan.

Kaupan yhteydessä muodostui uusi 2300 työntekijän kokonaisuus, 1400 uutta ammattilaista siirtyi Scandicin palvelukseen. Integraatiossa erittäin tärkeänä osana oli sisäinen viestintä, syntyi BeOne-konsepti. Scandicin kulttuurissa oli tärkeää, että tiimiläiset "ovat yhtä", omia persooniaan ja uskaltavat heittäytyä asiakaskohtaamisiin.

Työnantaja ja kollegat tehtiin niin helposti lähestyttäviksi kuin mahdollista. Sisäisen viestinnän pääkanavaksi käynnistettiin uusi julkaisu. Kaikille työntekijöille lähetettiin viikkoviesti, jossa Scandic kertoi tuoreimpia kuulumisia sekä esitteli uusia ja vanhoja työntekijöitään. Haastateltavina on ollut useita värikkäitä persoonia, muun muassa uimavalvoja, keittiön vuoropäällikkö ja hotellinjohtaja. Henkilöiden kautta viestiminen oli ihmisläheistä ja jäi mieleen.

Ulkoisen viestinnän pääpaino oli ansaitussa mediassa. Yrityskauppa ja integraation käynnistyminen itsessään on kertauutinen. Jatkoimme kuitenkin uutista ja jalkautimme Scandicin asiakaslupauksen ympäri maan: siinä onnistuimme rakentamalla jokaisesta hotellin uudelleenbrändäyksestä paikallisen spektaakkelin.

Tulokset

Viestintäkampanjan ansiosta onnistuttiin pitämään integraatiovaiheessa koko yhdistyneen työntekijäjoukon henkilöstötyytyväisyys hyvällä tasolla ja hälventämään uusien työntekijöiden epäluuloja uutta työnantajaa kohtaan.

Onnistuneen sisäisen viestinnän lisäksi kampanja sai laajasti ansaitun median näkyvyyttä lehdissä, televisiossa ja radiossa. Puolen vuoden aikana mediaosumia oli lähes 500 kpl ja Scandic on tämän jälkeen ollut markkinajohtajana aktiivisesti kommentoimassa alan kehitystä.