Vastuullisuus

Mitä tarkoittaa käsitemörkö vastuullisuus?

On organisaatiosi sitten suuri tai pieni, puhetta ja vaatimuksia yritysten vastuullisuudesta ei voi juuri välttää. Mikä tämä käsitemörkö oikein on ja miten sidosryhmiesi huutoon tulisi vastata? Ei hätää, me autamme sinua pääsemään aiheessa alkuun tai jos olet jo vastuullisuuden konkari, sparraamme sinua uusien haasteiden kanssa.

Vastuullisuusviestintä

Vastuullisuusviestinnäksi kutsutaan yrityksen tai organisaation tapaa kertoa miten se toteuttaa yritysvastuutaan, niin lakisääteistä kuin vapaaehtoistakin. Kaiun asiantuntijat sparraavat oikean äänensävyn löytämisessä ja oikeiden asioiden esiin tuomisessa. Autamme myös vastuullisuusraportoinnin kiemuroiden selvittämisessä ja toimimme kumppanina niin raportoinnissa kuin vastuullisuusaiheiden käsittelemisessä organisaatiossasi, mediassa tai päättäjien keskuudessa. Jos yleisöösi kuuluu sijoittajat tai rahoittajat, on ensiarvoisen tärkeää, että vastuullisen sijoittamisen tarinasi on kristallisoitunut, ettei yrityksesi jää vastuullisia sijoitusperiaatteita noudattavien rahoittajien tutkan katveeseen. Kaiun sijoittajasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavat konkarit terävöittävät visiosi sijoittajille ja auttavat organisaatiosi kasvutarinassa seuraavalle tasolle.

Vastuullisia tekoja vai tyhjän puhumista

Kuten muussakin viestinnässä, pohjatyöt kannattaa tehdä kunnolla ennen henkselien paukuttelemista. Tähän voi kuulua toimintaympäristön analyysiä, organisaation toimintatapojen viilaamista, sidosryhmien odotusten selvittämistä ja olennaisuusanalyysin tekeminen. Tavoitteet ja mittarit niiden saavuttamiseksi ovat yhtä lailla tärkeitä. Autamme sinua luomaan ja ylläpitämään organisaatiollesi räätälöidyn vastuullisuussuunnitelman ja sen kaikki osa-alueet, sekä viestimään niistä luontevasti, ilman viherpesun vaaraa. 

Sääntelyähkyn sulattaminen

Vanha sanonta, elefantti syödään pala kerrallaan, pätee myös silloin kun vastuullisuussääntelystä uhkaa tulla liian suuri ähky kerralla sulatettavaksi. Muutaman seuraavan vuoden sisään yritysten velvollisuuksiin tulee koko joukko uusia tuttavuuksia, joihin pitäisi tutustua ja ottaa aiheet tehokkaasti haltuun. Sääntelyähkyyn auttaa hyvin laadittu tiekartta, suunnitelma jossa päätetään mitä tehdään missäkin vaiheessa. Näin varmistetaan, että sääntelyn vaatimukset täyttyvät ja että asioita tehdään rakentavasti ja yritykselle arvoa luoden, ei vain sääntelyn  pelossa. Tehdään teille yhdessä vedenpitävä etenemissuunnitelma ja vältetään sääntelyähky heti alkuunsa.

Vastuullisuuden yhteyshenkilö

Tomi Rintanen
Vastuullisuusviestintäkonsultti
tomi.rintanen@kaiku.fi
040 482 2478

Tomi_Rintanen_blogi_kaiku_2022

 

220913_blogikuva1

CSRD ja EU-taksonomia – ota haltuun vastuullisuusviestinnän uudet aakkoset!

Uusi kestävyysraportointidirektiivi ja EU-taksonomia tuovat osalle yrityksistä uusia vastuullisuusviestinnän vaatimuksia. Mitä niistä pitää tietää?

Lue näkemyksemme